week van de werkstress

Week van de werkstress

Ik ben er van overtuigd dat het juist dit jaar een belangrijk en actueel thema is. Door alle maatregelen vanwege Corona heeft iedereen grote of kleine veranderingen in de werkomgeving meegemaakt.

Van 16 tot en met 20 november 2020 coördineert OVAL de Week van de Werkstress. 

Het doel is om werkenden en werkgevers bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheden om een gebalanceerd leven te leiden Ook in deze onzekere tijden. Het centrale thema is daarom dit jaar: Blijf in balans!

Wat is in-balans-blijven dan?

Voor mij betekent het dat je je krachtig voelt, over voldoende veerkracht en flexibiliteit beschikt. Zelfs tijdens drukte of onvoorziene situaties. De verhouding tussen inspanning en ontspanning klopt. Overall voel je je je energiek. Je voelt dat jij de regie hebt. En…. dat als er toch dingen niet goed lopen, deze je niet helemaal van je stuk brengen. Je kunt het nuanceren en op juiste waarde schatten. Meestal dan…

Zoals Susan Smit ooit in de Happinez schreef; “‘In balans zijn’ bestaat niet – of slechts heel kortstondig. Jezelf in balans houden wel.”  Lees hier haar visie.

En daarmee heeft ze zeker een punt.

Werkstress: beroepsziekte nr 1

Hoe ga je om met thuiswerken en behoudt je werkplezier en contact met je collega’s? Wat kun je doen om burn-outklachten vroegtijdig te signaleren?

Voor veel werkgevers is het lastiger om nu het welzijn van hun medewerkers goed te volgen. Vooral vanwege het veelvuldig thuiswerken, zie en spreek je elkaar vaak alleen via een beeldscherm. Bij fysieke aanwezigheid wordt door de 1,5 meter afstand het contact vaak ook tot het hoognodige beperkt. Zo worden er signalen gemist die anders misschien al opgevallen waren.

Signalen dat het met een medewerker (of collega) niet goed gaat of misschien wel tegen een burn-out aan zit. Stress op de werkvloer schijnt beroepsziekte nummer 1 te zijn. Maar wat gebeurt er dan thuis, als je dáár je werkplek hebt en jij werkstress ervaart?

Grenzen vervagen tussen werk en privé

De grens tussen werk en privé wordt vooral bij het thuiswerken steeds vager. Hierdoor is het al lastiger om in balans te blijven. Als dan iemand al niet goed in zijn vel zit in de werksituatie, zal dit sneller van invloed zijn op het thuisleven en vice versa. Het is steeds meer met elkaar verweven en dat maakt de impact des te groter als het niet goed gaat.

Hierdoor zullen werkgevers op een andere manier hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar ook bewustwording bij de medewerkers zélf, is hierbij van groter belang dan ooit. Dingen zelf actief bespreekbaar maken en hulp vragen: Thuis is er geen collega die je verplicht meesleept voor een lunchwandeling omdat je zo pips ziet. Of die de stapels op jouw buro ziet en daarom spontaan hulp aanbiedt. Een luisterend oor als het thuis niet zo lekker loopt….

 

Check, check dubbelcheck…

Gaat het echt zo goed met jou als ik denk dat het gaat? Zijn er dingen die moeizaam lopen? Redt je het thuis, met wel/geen gezin om je heen? Wat heb je nodig om het voor jou beter te laten werken? Geeft het werk jou nog steeds voldoening? 

Allemaal vragen die aan je collega’s of medewerkers kunt stellen om het gesprek verder aan te gaan. Maar stel deze vragen vooral ook aan jezelf. Hoe staat het er bij jou voor, ben jij in balans?

TIP:
Vitaal bedrijf is een programma om bedrijven en hun medewerkers op verschillende vlakken te ondersteunen in fysieke en mentale gezondheid. Zij hebben een netwerk aan partners met specifieke expertise. Bekijk hier de website.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *