
Relaxen in de zon is toch ook zinvol?
Zeker. Even niets doen als het mooi weer is, is heel nuttig. Uitgebreid relaxen buiten in het zonnetje of onder een parasol. Heerlijk, maar na een tijdje voel je je een beetje schuldig. Het gaat een beetje knagen. Eigenlijk moet je je ook wel even nuttig maken, maar ja…het is vakantie, weekend of jouw vrije dag.
In de zon iets nuttigs doen
Voel je vooral niet schuldig. Er zijn namelijk taken die je prima buiten kan doen en jouw schuldgevoel doen verdwijnen. Gewoon in je eigen tuin of op jouw eigen balkon.
Denk dan bijvoorbeeld aan het uitzoeken van papierwerk als je een grote tafel buiten hebt. Uiteraard moet het dan wel windstil zijn. Het opruimen en sorteren van je (digitale) foto’s is ook een leuke en nuttige bezigheid.
Wil je liever ook wat in beweging zijn buiten, ruim dan je schuur op. Of ga eens door je verzameling plantenpotjes, is het nodig om er echt zoveel bewaren?
Genoeg voorbeelden dus van dingen die je buiten kunt doen. Ik heb gekozen om nu dieper in te gaan op het schonen en verwijderen van ongewenste mails.
Ongewenste nieuwsbrieven en reclame afmelden en verwijderen
Ik zie vaak dat een mailbox vol zit met oude gelezen en ongelezen berichten. Een groot deel hiervan bestaat vaak uit nieuwsbrieven en reclame die je helemaal niet (meer) wilt ontvangen. Je wilt ook niet van alles door je brievenbus, dus ook niet in je mailbox.
Wat heb je nodig?
laptop, tablet of telefoon
een comfortabele stoel
plekje in de zon of schaduw
een koel drankje als beloning
Afmelden en schonen in het zonnetje
De nieuwsbrieven staan dus voor een deel al in een aparte tab. Evengoed zal je ook in de tab met primaire berichten reclame tegenkomen.
Verwijderen van ongewenste e-mail
Welke nieuwsbrieven en reclame wil je niet meer? Ga van nieuw naar oud. Aan de onderkant van de betreffende mail vindt je meestal een link “uitschrijven/unsubscribe”. Meld je vervolgens via de link af. Deze berichten krijg je dus vanaf nu niet meer.
Als je hierna via het zoekveld in het mailprogramma zoekt op de naam van deze afzender kun je al deze mails in één keer verwijderen.
Dat is wel even schrikken hoeveel je kan verwijderen, hé? Je doet het dus niet voor niets. Ga vervolgens net zo lang door tot je alle ongewenste nieuwsbrieven en reclame hebt afgemeld en verwijderd. Dat scheelt een hoop!
Een opgeruimde mailbox
Heb je de smaak te pakken? Archiveer dan hierna gelijk de andere e-mail berichten of verwijder deze. Een opruimde mailbox zorgt niet alleen voor meer overzicht, maar zorgt er ook voor dat je makkelijk berichten terugvindt. Daarnaast scheelt dit je ook tijd.
Hierna zal je je bewuster aanmelden voor toekomstige nieuwsbrieven. Liever slechts een paar berichten die je écht leest en interesseren, dan dat je veel ontvangt maar vervolgens amper leest. Als je je ook nog aanwent om van nu af aan gelijk berichten af te melden als iets krijgt wat je niet (meer) wilt….
Voordeel: hierdoor hou je je inbox schoon en ontvang je alleen nog de berichten waarin je echt geïnteresseerd bent. Uiteindelijk scheelt dit óók energie slurpende opslagruimte in de datacenters.
Kost het je veel moeite om je mailbox overzichtelijk in te delen? Laat mij je dan helpen dit voor elkaar te krijgen.
Ga naar het overzicht van mijn blog berichten met onderwerpen die je vast ook interesseren.